Pang pang: du är död.

Vi har valt att tillåta leksaksvapen hemma. Det kan vara rätt eller fel. I ärlighetens namn var det väl ett fall av droppen som urholkar stenen. Vi har tänkt att de får en chans att bearbeta allt de ser och hör, vi döljer inget, men försöker skydda och stärka. Vi talar om värderingar, mänskliga rättigheter, konsekvenser av våld.

Men: Morris ville ta med en till förskolan. Det kan ju vara en helt annan sak. Andra kan ha enklare regler. Allt man gör hemma måste man ju inte göra på förskolan. Visserligen möttes vi i hallen av en liten kille med en imponerande AK47a av byggklossar. Men ändå.

Så jag frågade förskolläraren (eller barnskötaren; whatever the case may be) om det var okej när jag lämnade.

”Jag tycker det är okej, och vet du varför? För pojkar har ju alltid lekt med vapen. Jag tror inte barn tar skada av det. Inte nordiska barn i alla fall.”

Smack. Plötsligt känns det som att jag bedragit till olika regler för flickor och pojkar, och för nordiska barn och andra barn.

Och uppblåsbara lasersvärd löper plötsligt en mycket högre risk att punkteras i vårt hem. Vattenpistoler att börja läcka. Sugproppspilbågar att förvandlas till gardinstänger i kojor.

Jag kan nå samma resultat i mitt resonemang som någon som resonerar totalt annorlunda. 

Vi…. kanske….helt enkelt hade fel.

13 augusti, 2012. Uncategorized.

Lämna en kommentar

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 565 andra följare

