Störd, inte skakad

Så att SÄPO haft en James Bond-fest och inte förmått dölja sina utgifter är… gulligt.

Jag vet inte i vilken mån konstnader för internrepresentation är rimliga. Jag hoppas de hade skitkul. Jag hoppas också att det blir utrett och rättas till.

Jag är ett barn av sjuttiotalet och har sett alla Bondfilmerna i en påverkbar ålder. Bond var mannen bland män. Jag uppfattade Bond som en överklassslyngel som med privilegium och självklarhet tar sig beräknade friheter.

Han vet att gin ska röras, inte skakas, han väljer att få den skakad ändå. För att han gillar det bättre så. Eller för att trycka på någons knappar. (Vem är Bonds pappa?) Trots ett visst mått av bristande impulskontroll (kvinnor, slagsmål, kaxiga uttalanden) har han ändå haft tillräcklig självdiciplin att ta sig igenom nån slags militär utbildning, säkert hjälpt av charm och kontakter, men ändå.

Döm om min förvåning när jag läste att den gängse bilden av Bond är att han är en buse. Att han slåss och knullar runt för att det är vad männen i arbetarklassen kan. Att han sladdat in på sin position lite från kanten. Att han slåss, improviserar, inte har kontroll, varje scen av varje uppdrag. Att skakad, inte rörd, ska föreställa en felsägning, av nån som inte kan koderna.

Jag tror jag behåller min beräknande bild av Bond.

Och att Bond skulle vara garderobsbög?!? Noooooooooooooooo…….!😉

27 augusti, 2012. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. mormor Gittan replied:

    arbetarklassen arbetar, de har varken tid eller ork att slåss och knulla runt. Nej hos arbetarna finns ingen överskottsenergi kvar. Men jag tror att de allra flesta ser fram emot att ta del av den intern representation som man i alla tider fått betala för genom skattsedeln. Kanske Säpo är en lämplig arbetsplats för vår prins, han slipper ligga samhället till last, och hans cv måste vara närmast exemplariskt för en sådan tjänst. Snabba bilar, båtar krogslagsmål m.m.

  2. Bättre dekryptera Säpo för ekobrott | Nemokrati replied:

    […] Hoforsbloggen, Spader Ess, Bengt Bernström, Lasses blogg – Idioterna på Säpo, Drama Online, Flyktlinjer, Havets blogg – Skål på er, Veiken – Fest för våra pengar, Dela det […]

Kommentera

Trackback URI

