Detta om falska våldtäkter

Lagförda för våldtäkt 2010: 200 personer

Lagförda för våldtäkt mot barn 2010: 150 personer

(SCB)

Det är fullständigt orimligt att hävda att det sitter ”tusentals” oskyldigt dömda för våldtäkt i svenska fängelser. Det blir liksom inga kvar som faktiskt är skyldiga.

Den genomsnittliga strafflängden för  lär vara 2 år och 4 månader. (Här tar jag en annan bloggs uppgift, och hoppas att jag inte därmed far med osanning.)

Det förekommer så klart falska anmälningar inom det som inom andra brott, de som anmäler, eller kvinnor, är inte automatiskt godare eller mer sanningsenliga än andra. Vad jag läst så är inte våldtäkt mer utsatt för falska anmälningar än exempelvis bedrägeri.

Jag kan i och för sig  tänka mig att man av rädsla för stigmatisering snarare drar sig för att anmäla över huvud taget, men då dömmer jag bara utifrån mig själv. Det är omöjligt att få tillförlitliga siffror på hur stort mörkartalet är.

Men utöver detta så har vi – precis som med andra brott – en bevisbörda och en hellre fria än fälla-princip. Det är bra.

De som anmäler sexualbrott ska ha samma rätt som alla andra att bli hörda. De som anklagas ha samma möjlighet som alla andra att frias.

Inget mer trams!

30 augusti, 2012. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

