Skilja sig-bidraget ?

Nås av nyheten om Miljöpartiets förslag om skattelättnad för ensamstående föräldrar.

Det finns förstås de som anser att det premierar att man lämnar varandra och sina barn. Det gör mig ledsen.

Hur tänker ni?

Visserligen är kärleken död men om ni flyttar isär ska det banne mig kosta?!

Det är väl inte det minsta konstigt att det  medför extra utgifter att ha dubbla hem åt ett barn. Extra utgifter som är mer än de 400 spänn i månaden vi pratar om.

Det är alls inte någon form av rättighet, men jag kan se att det kan vara en vettig investering.

Naturligtvis är det viktigt för förslagets legitimitet att det faktiskt kommer de till godo som har utgifterna, och i de fall där en bidrar med underhåll och en med boende och dagliga utgifter så borde det viktas efter bidrag. *kah, krånglig och byråkratisk jag är!*

Jag är heller inte insatt i hur förslaget tagits fram eller i ekonomiska modeller men jag undrar lite över att det är en skattelättnad och inte ett påslag på barnbidraget istället.

Det verkar för mina ögon som nåt som kommer medelklassen till godo, men inte de som har det allra tuffast ekonomiskt, som kanske inte betalar skatt på grund av för liten inkomst.

SR SVD AB Exp

29 september, 2012. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

