Barmhärtighet. Rättvisa. Invandring. Demokrati. Popularitetstvävlingar.

Läs om den här pappan som hotas av utvisning.

Skriv gärna på namnlistan.

En tanke slog mig. Och det gjorde faktiskt en smula ont, den här gången.

Det är lite konstigt och läskigt att det behövs namnlistor. Just nu berörs familjen av byråkratin runt anhöriginvandringen, fast det verker finnas ett behov av asyl. De är söta, han verkar rättskaffens och välintegrerad.

Och jag kommer av dessa namnlistor som demokratins verktyg att tänka på luciaomröstningarna i femman. Syftet var väl fint. Att demokratiskt låta skönheten avgöras i betraktarnas ögon. Vi röstade om allt. Det är underligt att sjuttiotalisterna inte gjort Sverige till Schweitz vid detta laget.
Men det blev naturligtvis en ren popularitetstävling. Det är okej, det är det väl till för. Lucia får vara en socialt framgångsrik tjej. (Eller kille. :-P)

Men jag känner mig olustig som priviligierad svensk när jag väljer att rösta på att ”släppa in” ytterligare välintegrerad mediemässig person med sött barn. Ska vi andra svenskar sitta och rösta på vem som verkar mest svensk?
Vad händer med dem som inte är så mediemässiga? De som är beredda att integreras men inte assimileras. De med språkproblem eller utan förespråkare. Blir de rättvist bedömda?

Man måste väl ändå försöka. Men jag uppskattar inte systemet.

Jag förstår helt enkelt inte regeln att man måste åka till hemlandet för att anhöriginvandra. Det verkar tjafsigt. Kan man inte bara skippa det? För alla? Vad finns det för skäl däremot?

27 oktober, 2012. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

