Svenska värderingar

Det här är en märklig artikel. Slutsatsen och budskapet låter som om man tar ställning för invandrares rätt till en egen identitet men premisserna är ändå i fråga om en förändring som ”ställer krav” på invandrade svenskar.

Principen artikelförfattaren verkar ha tagit och sprungit med är att man kan kontrollera vad medborgaren vet, kan och gör, men inte bör försöka kontrollera vad medborgaren tänker, känner och vill.

Det håller jag med om. Men om det är liberal man försöker vara (vilket jag sluter mig till av ordvalet ”liberalt samhälle” ;-)) så bör man väl vara försiktig även med de första medborgerliga plikterna? (och ja, jag vet att de rent psykologiskt inte är helt frikopplade från varandra, men det är föremål får ett annat inlägg.)

Jag skulle ha mycket svårt att svara på undersökningen som refereras. ”Grundläggande kunskaper” är fullständigt okvantifierbart. Grundläggande är i detta sammanhang ett flummigt adjektiv som man slänger in för att få så många ja-kryss som möjligt.
Det är rimligt att man kan säga hej, tack, hjälp, polis, toalett, ”jag söker jobb” och ”Jag lär mig svenska men det är svårt”.
Men att likt en infödd femtonåring kunna läsa av nyanser, aldrig bromsas av språket, att kunna analysera grammatik och föra ett resonemang och återuppfinna språket i enlighet med dess inneboende principer, att förstå värderingar så man inte sticker ut; att nå den nivån är ganska mycket begärt av nån som börjar lära sig i vuxen ålder. Det borde slå ut en hel del människor med olika handikapp, till exempel. Båda kan sägas vara grundläggande. Beroende på perspektiv.

Grundläggande kunskaper när det gäller samhällskunskap och värderingar är lika ospecifikt där.

Om man med värderingar menar lagar så är det okej med mig. Också infödda förväntas följa lagar. Ingen får slå sin fru, bedra försäkringskassan eller hota folk på nätet. Nyanlända får den här informationen även om den inte är kopplad till medborgarskapet, medborgarskapet är kopplat till närvaro.

(Btw: Blanda inte ihop grundläggande kunskap om svensk lag, med grundlagarna)

Men man menar inte lagar, man menar det oskrivna passa-in-gojset, att ”Bara-titta-på-Kalle-på-julafton”, sju och en halv högskolepoäng i prat om vädret och hur var det i helgen, tonfall, skillnaden mellan fika och en-slät-kopp, och kulturellt accepterade anslutningsstrategier, inte-prata-politik på jobbet och en massa såna saker som jag bryter mot när jag känner för’t.

Att ”svenska” värderingar som solidaritet och jämlikhet skulle vara begränsade till lika individer låter som en pessimistisk premiss. Jag tror inte på den. Vi har förmåga till både empati och sympati och dessutom finns en universell likhet i egenskap av människor som delar något vad det än är, till exempel plats eller uppgift.

Jag gillar också den amerikanska kulturella modellen med dubbel identitet, både ursprunget och närvaron. Det är lite det jag menar med att det är viktigt med integration, att bidra, att interagera, att varken isoleras eller assimileras där det man varit måste överges. Jag menar jag hoppas att både de som kommer in, och de som tar emot tar till sig det som funkar och släpper det som inte funkar.

Men det är ju inte som att USA är helt igenom ett föregångsland helt utan etniska motsättningar. Deras möjlighet till social rörlighet är lägre än vår.

30 oktober, 2012. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

