Om Disneys röst, och den svenska oartiga kränkheten

På förekommen anledning:
Jag är emot historierevision.  Jag föredrar att föräldrar läser Många små brokiga,  Tintin, Pippi, och andra bra historier och sen tar en diskussion om tiden de är skrivna i, om pickaninny, om kolonialismen och gör sina barn medvetna om uteslutande strukturer hellre än att några blanka sidor ger en rosenskimrande, falsk bild av det förflutna.

Men jag stödjer också en kommersiell organisations möjlighet att modernisera sin röst i tjugotalet länder. Om Disney inte vill stå för Mommie-dockan och sparkande Jude-dockan längre så kan de göra ett annat urval i hopklippningen än innan. För originalfilmerna i sin helhet finns ju kvar. Det är också svårt att tänka sig in i amerikanska förhållanden med tanke på deras tradition av slavägande.  (Jo, jag vet att Sverige ägt och handlat med slavar i modernt tid, men det var på avstånd, inte i kärnan av folksjälen som i USA).
Om Fazer inte vill förknippas med en stereotyp kines så är det okej. Jag oroar mej för min arbetsgivares röst, för det är mitt jobb, inte andra företag. Alla äger sin egen röst.

För egen del: jo jag har faktiskt reagerat på de sekvenserna, men jag ville inte göra nån stor grej av det, jag är ju jag, det handlar inte om mig, och det är inbäddat i en massa julig mysighet som inte går att kritisera. Just därför kanske det är viktigt.

Trots det: jag blir allt mer övertygad om att de som kritiserar ” politisk korrekthet” och ”ängslighet” vill bara ha frikort för att vara taskiga mot folk. Att aldrig behöva ta hänsyn, även om det går ut över nån annan. Ren oartighet, helt enkelt.

15 december, 2012. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

