Blubb, blubb, blubb… (Statistik, kön och privilegier)

Det här är naturligtvis bara en studie. Kanske finns det andra, mindre konstruerade faktorer som gör att mäns överlevnad är högre än kvinnors. Orkar trampa vatten längre, om de väl hamnat i vatten, till exempel. Vet inte om de undersökt det. Statistik ljuger inte, men kan vara skicklig på att vilseleda, det gäller att veta vad man har frågat.

Men OM den här studien stämmer över ens med verkligheten så är det ett klassiskt exempel på dubbelbestraffning. Reglerna ändras så kvinnor förlorar ändå.

Först ska kvinnors mindre rättigheter och möjligheter i vardagen motiveras med nån slags gentlemannamässiga privilegier, som när det kommer till kritan ändå inte efterlevs.

Forskarna framhåller att på Titanic hotades de män som överträdde regeln att bli skjutna (från alla andra skepp överlevde fler män). Trenden generellt var alltså inte att män faktiskt dog mer än kvinnor, även om man tidigare antagit att det varit så.

Skeppsbrott ter sig som ett extremfall. I alla fall betydligt mindre frekvent än lön, övergrepp, och sexuella möten. Att jag ändå tar upp det beror på att jag är så innerligt trött på det verklighetsfrånvända gentlemannamässiga argumentet.

Nej, jag förväntar mig inte att bli bjuden eller försörjd av män. Jag har betalat mina egna drinkar, och bjudit kompisar och killar. Man turas väl om.

Här kommer en annan lösryckt undersökning. Testosteron leder inte till aggressivt beteende. Istället fann de ett samband med statuskänsligt beteende.

Däremot en ordentlig placebo-effekt tydligen. Människan, det sociala djuret.

Intressant. Jag var inne på att testosteron som det enda eventuellt giltiga skälet till att män skulle kunna vara biologiskt våldsammare än kvinnor, men jag tänker gärna om. Vi får se.

12 april, 2012. Uncategorized. 3 kommentarer.