Åtta oroväckande spretiga punkter

Saker jag funderar på idag:

1.

Lysande citat ur den här tv-krönikan: Johan Croneman: Bristen på intellektuellt självförtroende är ett evigt komikerproblem – DN.SE.

”Numera behöver bara två män i medelåldern stå på samma kvadratmeter för att det skall bli en film om manlighet och bitterhet.”

2.

Årets julklapp: färdig matkasse. Jo jag vet, jag är såld. Kanske jag är ett  trendkänsligt svensson- mähä utan substans. Matkasse, zumba och ordfejd. Men jag funderar på om det säger något om vår vilja att slippa välja? Jag vill få mina problem lösta åt mig. Den kollektiva lösningen är som Socialdemokraternas barndoms hemliga låtsas-kompis, medan varje marknadsaktör med självaktning säljer in paketlösningar som passar alla. Färdigköpta matkassar, spaweekends och foto-paket.

B4ckst4b och Skrotas är inte så förtjusta i matkassen, men å andra sidan förväntar de sig istället sig att JAG skulle välja, planera och laga. Det går så där.

3.

@DaniElOman (som jag inte känner) twittrar:
Reminder: Att vården blir bättre för vissa och sämre för de flesta är ingen oförutsedd bieffekt. Det är SYFTET med privatiseringarna.

 
Jag är fortfarande tveksam till att kapitalismen ska erbjuda bra omsorg. Vari ligger det ekonomiska incitamentet att höja kvalitén?  

4.

B4ckst4b verkar eventuellt ha övertalat operatören att vi ska kunna byta telestation, vilket skulle ge oss bandbredd ggr 15 ungerfär. Han är lycklig.

5.

Ni vet , när man först blir förkyld så går man hem och lägger sig. Sen går tiden. Och man anpassar sig, och går till jobbet fast man mår sämre än man gjorde när man först var hemma. Hur knäppt är inte det?

6.

Jag har hört att en del spelar Skyrim?

Nej, Skrotas och Morris, det blir ingen lapp om att stanna hemma och spela World-of-tanks. Ba-satt-ni-vet.

7.

Finaste kollegan slutar. Också. Jättekul för honom med nytt jobb och kortare resväg, men trist här. Han är positiv för avdelningen. Tror till och med att han hade del i att jag började gilla jobbet igen efter föräldraledigheten. ”Hade velat berätta det för dig först” sa han, det var väl fint? Och vi blir färre konsulter och fler fast anställda och det är väl helt i sin ordning. Rrrrgntudj.

8.

Min stackars tynande blogg behöver nog lite extra näring. Struktur och rutin. Helt enkelt ett ”veckans”-inslag. Jag har inte kommit på vad. Det måste vara lika brilljant som Bermuda-Bennys analys av kontaktannonser. Smart, snyggt, roligt. Inte klädbilder eller söta katter. Seriestrippar? Recept? Dikter? Förslag mottages tacksamt!

15 november, 2011. Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Fiah replied:

    Mitt förslag blir: veckans skor!

  2. Petra Thacker replied:

    Assa – hur kan det komma sig att ett land med sa manga fler manniskor inte har tillgang till matkasse-foretag, men det finns i Sverige? Valdigt besviken – skulle alska att kunna ha nagot sadant!

    Middagar ar sa trakiga. Ata behover man ju och helst ska det ju smaka nagorlunda, men 6 dagar i veckan dag ut och dag in suger ut viljan att komma pa nya grejer.

    • Drama Online replied:

      jag vet inte. Kankse det är något ytterst svenskt med at behöva matkassar? 🙂

  3. Sara replied:

    Angående punkt 3: Jag tror att det ekonomiska incitamentet att hålla hög kvalitet är patienternas valfrihet. Dålig vård = jag går någon annanstans. Som all verksamhet som erbjuder varor eller tjänster och är utsatt för konkurrens. Däremot tänker jag inte gå in på om det fungerar i praktiken, för det vet jag inte. jag vet bara att jag skulle byta vårdcentral om jag inte var nöjd med den jag hade, men jag är nu inte något vidare statistiskt urval… 😉

    Punkt 8: Hmmm, *tänker så det knakar* Veckans blocketfynd? Veckans jobbannons? Veckans arga insändare?

    • Drama Online replied:

      Vårdcentral, kanske. Demens-boende, knappast. Jag ser inte poängen med differentieringen för vårdcentraler heller, men jag tänkte framför allt på att sjuka gamla inte kan stimuleras att ge mer pengar. Avgiften och rörligheten är statisk. Och en försummad patient är alltid mer lönsam än den som inte är det. Det får bli kooperativ när jag blir gammal! Vinsterna till de boende. 🙂

Lämna en kommentar

Trackback URI