”Nej! Du får tillbaka den om jag får följa med och handla!”

image

Helikopter-legobiten. A.k.a. Hårdvaluta.

5 mars, 2011. Uncategorized. Lämna en kommentar.

Invandrarjobb och svenskjobb

Var fjärde läkare i Sverige född utanför Norden – DN.SE.

Statistik är tveeggat. Å ena sidan kan det vara botemedlet mot felaktiga föreställningar. Å andra sidan finns det en övertro på statistik och framför allt på begrepp som ”majoritet” och ”överrepresentation”.

Man kan alltså utläsa att arbetsmarknaden är segregerad av SCB:s årliga undersökning av yrkesstatistik.

12 % av arbetskraften är födda utomlands

”Invandrarjobben” är: vårdbiträde, personlig assistent,  hotell- och kontorsstädare, bagare, konditor, läkare.

”Svennejobben” är: brandmän, jägmästare, flygledare, ledande politiker, gruvarbetare och skogsarbetare.

  • Man skulle kunna fundera på strukturell rasism. Man skulle kunna gå i krig för en jämn fördelning.  Men folk blir så snarstuckna.
  • Man skulle kunna fundera på vilka förväntningar man har på sitt yrkesliv och och se sina val och sina begränsningar i ljus av sin kultur.
  • Man skulle kunna hävda arbetskraftsinvandringens lov och human-invandringens dom. (Förenklat och ogint.)
  • Man skulle kunna fundera över om svennebanan-ungarna inte vill bli läkare, eller inte läkare i Sverige.

Men jag vill inte längre. Jag vill inte försöka bemöta smutsiga, själviska, gnälliga argument. Jag vill njuta av det liv jag har, mina barn, B4ckst4b  och mina vänner och en tillvaro som till mångt och mycket är ett resultat av en politik byggd på solidariska principer under 1900-talet.

”Se upp för dårarna”; Thoraxkirurg/spårvagnsförare.

5 mars, 2011. Uncategorized. 7 kommentarer.

The Matrix is coming for you!

Snar revolution av uppkopplade prylar – DN.SE.

Så där, ja! Jag tycker alltjämt att integration är coolt.

Jag vill kunna sätta på värmen eller gräsklipparen på landet innan jag kör dit. Gillar mjölkningsrobotar som larmar via sms, och synkade adressböcker, pulsmätar-appen  osv.

Jag kommer ändå inte personligen investera i en twittrande krukväxt, eller ett kylskåp som tjatar om att köpa mjölk. Men en massa annan teknologi som inte drömts ihop än.

Och jag är faktiskt inte rädd att bli förslavad av min brödrost. För kunden väljer.

Och den här kunden väljer frihet att vara impulsiv och ha roligt. VBlir det för ineffektiv och dyrt kan jag leva i grotta och gnida träpinnar för energi då i så fall, inte nu.

Fördelen med en bransch-standard för detta är ökad möjlighet för mindre aktörer att agera på marknaden, och då behöver man kanske inte välja  Apple, Google, Windows, Staten eller vilket samfund det kan tänkas vara som skrämmer en ur övervakningssynpunkt.

Med alla de mindre företagen och produkterna så kan varje kunds konfiguration bli så pass unik att det kan bli svårt att utvinna strukturerad data.

Inte för att vi för den skull kan ge upp inför datalagringsdirektiv och FRA eller släppa kontrollen på vilka data vi delar med oss av.

5 mars, 2011. Internet, pryl, Uncategorized. Lämna en kommentar.