Bengtzings män

Melodifestivalen har utan förvarning kastats rakt in i könsrollsdebatten.

Visst tyckte jag Sara Vargas låt ”Spring för livet” var mycket bättre än Linda Bentzing’s ”E det fel på mig”. Så då är jag ett vänsterspöke, då, ;-).

Men min  femåring håller inte med (och jag hävdar benhårt att dagisgenerationen är bästa oraklen för att se hur det går.)

Jag tycker det är underligt att ställa misshandlade makar gentemot tristessen i ett någorlunda fungerande äktenskap, för skalan blir så ojämn.

Men jag gör ett försök.

Sara Vargas låt är skriven av henne själv. ”Spring för livet”s text är handfast,  rak, smärtsam (och för övrigt också könsneutral). Den slutade nia.

Linda Bengtzing’s ”E det fel på mig” är skriven av Daniel Barkman, Jörgen Ringqvist, Pontus Assarsson och Thomas G:son, och kom sjua.

I hela den långa sången ”E de fel på mig” så handlar allt, allt om mannen hon har. Han går visserligen att placera på en glidande skala mellan en ”karlakarl” och en ”velour-pappa”, men han har skills, egenskaper, handlingar.

Den andre (andra?)  har inga egenskaper alls, mer än ett smajl.

Det är ingen tävlan mellan en jämställd jämlike och en manschauvinistisk ”jämlike”.

Det är en tävlan mellan en verklig människa, som i och för sig är bra, perfekt på alla vis, och det knapplösa knullet.

Det knapplösa knullet är inte en jämlike över huvud taget, varken lik eller olik, det är bara en funktion. En främling.

I dina mörka ögon, en svag nyans av ljus nånstans, men ändå; En främling.

 

Pojke med läppglans.

13 mars, 2011. Uncategorized. 1 kommentar.

Forskning på män

DN konstaterar att män har mänskliga egenskaper:

  • Slät penis
  • Monogami
  • Intelligens
  • Förmåga att relatera till personer även om man inte är nära släkt.
  • Samma möjlighet oavsett kön att sträva efter ett nytt sammanhang, en grupp och kärlek.

Några av dem är några av mina favoritegenskaper hos några av mina favoritmän.

Och de män som inte har de egenskaperna; de är helt enkelt lite mindre mänskliga. Och lite mer som chimpanser.

Det ante mig.

13 mars, 2011. feminism, Nyheter, Sverigedemokrater, Uncategorized, vetenskap. 3 kommentarer.